Test drive Dacia Duster Prestige 1,5 dCi EDC

Prima Impresie Reporter Test Drive

Unul dintre punctele forte ale modelului Dacia Duster este abilitatea de a se descurca pe teren accidentat, cu rezultate excepționale pentru segmentul C, așa cum am subliniat în testul cu versiunea Prestige 4×4 dCi 110 CP. Suma aptitudinilor și a tehnologiilor, disponibile în combinație cu tracțiunea integrală, o recomandă ca versiunea de top a gamei Duster, dar este ea oare cea mai interesantă variantă pentru automobilistul “modern”?

În era în care polivalența SUV s-a declinat în toate categoriile de automobile și pe toate nivelurile de performanță off-road, capacitatea de a rula pe teren accidentat nu mai este de multă vreme cel mai important criteriu de achiziție. Cel mai bun exemplu se găsește chiar în sânul Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi, proprietarul mărcii Dacia. Nissan Qashqai a fost primul crossover modern de segment C și a avut un success imens, oferind o interpretare în stil SUV a compactelor tradiționale. Iar cele mai vândute versiuni au avut motoare tipice segmentului, 1,6 litri benzină sau 1,5 litri diesel, cu tracțiune față, nu 4×4. Care este explicația? Clienții nu aveau nevoie de performanțe off-road, însă un update de imagine, robustețe și polivalență a fost binevenit. Iar astăzi, modelele crossover care nu au în gamă nicio versiune cu tracțiune integrală, dar se recomandă SUV, nu mai sunt o raritate.

Dacă tot este prezentă în segmentul C SUV cu oferta cea mai accesibilă, Dacia nu a ratat ocazia de a juca și această carte. Pentru cine nu este pasionat de traseele dificile de off-road ci îi sunt suficiente garda la sol de 21 cm și unghiul de atac de 30 de grade, versiunea Prestige 1,5 dCi 110 CP cu transmisie automată EDC este cea mai interesantă candidată pentru rolul de mașină de familie, fără frică de borduri înalte sau drumuri de țară.

Exceptând sigla 4×4, la exterior nu se percep diferențe față de modelul 4×4. Și interiorul este același cu al versiunii Prestige 4×4 testate anterior, cu avantajul unui portbagaj ceva mai mare, adică 478 litri și un minuscul spațiu de depozitare, în locul selectorului sistemului de tracțiune integrală.

În schimb, Duster EDC este o mașină cu totul diferită când vine vorba de condus. Adio pedala de ambreiaj, adio brutalității rapoartelor scurte, bine ai venit relaxare și confort! Transmisia cu dublu ambreiaj EDC schimbă lin și inteligent, adaptându-se la stilul de condus și avantajand economia de carburant. Și confortul acustic are de câștigat, iar la nevoie se poate opta pentru modul manual de introducere a treptelor de viteză. Cine are un stil de condus calm și progresiv va aprecia mai mult această versiune Duster, atât în traficul urban cât și la drum întins. În schimb, pentru a compensa spiritul pașnic al transmisiei, la ieșirea rapidă din viraje este necesară avertizarea cutiei, din timp, printr-o ușoară presiune a pedalei de accelerației, obținând ceva mai multă tracțiune la momentul oportun, fără întârzieri.

Lungime 4,34 m
Lățime 1,80 m
Garda la sol 21 cm
Capacitate portbagaj  478 litri
Capacitate rezervor 50 litri
Masă proprie 1304 kg

Ținuta de drum rămâne una suficient de sigură pentru un crossover de familie, chiar dacă Duster EDC nu mai beneficiază de aportul tracțiunii integrale la fel ca Duster 4×4 și în condițiile în care folosește o punte spate mai simplă. De asemenea, pierderea de confort în contul soluției diferite pentru suspensii este nesemnificativă, gradul de amortizare pe drumurile proaste fiind în continuare mult superior generației precedente.

Duster EDC este și mai zgârcit la consumul de carburant decât în varianta 4×4: în modul ECO, consumă circa 4,5 litri/100 km rulând cu 110 km/h și cel mult 6 litri/100km la viteza de 130 km/h. 

Cilindree 1,5 litri
Putere 110 CP
Cuplu maxim 250 Nm/1750 rpm
Viteză maximă 171 km/h
Demaraj 0-100 km/h 11,9 s

Într-adevăr, dacă Dacia Duster îți face cu ochiul, este greu să reziști tentației de a te putea baza oricând pe o mașină capabilă pe aproape orice teren și în orice anotimp, precum Prestige 1,5 dCi 4×4. Însă dacă nu ții neapărat să te aventurezi pe drumuri impracticabile și pe deasupra te lupți zi de zi cu traficul aglomerat din marile orașe, iar cele două zăpezi scurte ale iernilor contemporane nu te sperie, merită să te răsfeți în confortul cutiei de viteze EDC.

Dacă ai început să te întrebi de ce ți-ai lua Duster EDC în loc de Logan MCV Stepway, că tot nu dai doi bani pe performanțele off-road, gama Dacia are grijă să dormi liniștit: Logan MCV Stepway nu este disponibil cu motor diesel și transmisie automată. Versiunea 1,5 dCi cu cutia de viteze manuală în cinci trepte a breakului Logan „crossover” are 20 de cai în minus, o dotare inferioară și nu mimează la fel de bine conceptul SUV. Iar la 18.450 euro inclusiv TVA, concurența de la alte mărci nu oferă prețuri competitive.

Consum

Urban 4,4 litri/100 km
Extra-urban 4,5 litri/100 km
Mixt 4,5 litri/100 km

 

 

 

 

 

 

Oferte speciale

Reducere la filtre pentru Citroen

Discountul de 20% este valabil până pe 19 aprilie 2019

Ford Focus, de la 14.950 euro cu TVA

Oferta include prima de casare, pachetul Trend Edition și garanție extinsă 

1-8 Martie, „Săptămâna SUV-urilor Opel”

Constructorul german a pregătit oferte speciale pentru prima săptămână din luna martie

Kia Ceed cu 0% dobânda anuală

Oferta este valabilă pentru achiziționarea de către persoane juridice

Jeep Renegade Trailhawk

Discunt extrem: 9700 euro, fără TVA!