Test drive Dacia Duster Prestige TCE 150 GPF

Reporter Test Drive

Deja ar trebui să știm cu toții că modelele SUV sau crossover moderne au trăsături estetice similare dar se pot comporta foarte diferit. Unele sunt doar pentru asfalt, altele se pot aventura pe drumuri desfundate, iar în unele cazuri înlocuiesc vechile monovolume pentru familie. Dacă Duster dci 4wd (citește aici testul) este capabil pe teren accidentat, iar cu transmisia EDC (vezi impresiile aici) s-a dovedit economic și confortabil, cu noul propulsor TCE se adresează celor mai pretențioși la capitolul performanțe dinamice. 

Deși apetitul românilor pentru mașinile second hand ar spune altceva, suntem în 2019, iar 150 de cai nu mai fac senzație ca pe un Golf GTI 2,0 16v din anii ’90. Poate s-au obișnuit cu puterea asta și fanii BMW, care transformă parcările de cartier în muzee Seria 3. Însă niciodată nu se vor obișnui cu ideea că nu pot prinde din urmă un Duster, nici dacă ajung să rămână cu schimbătorul în mâna. Cei 150 de cai se joacă cu masa de 1230 kg a noului Duster, iar în mâinile cuiva suficient de crud și de imatur, aparent pașnicul crossover se poate transforma într-un distrugător de ego-uri, pe plaiurile mioritice.

Secundele în care se realizează demarajul de la zero la o sută de kilometri pe oră par mai puține când propulsorul sună atât de bine pentru un 1,3 litri, sfidează 7000 de rotații pe minut, iar cutia de viteze colaborează excelent. Cuplul maxim este de 250 Nm/1700 rpm. Motorașul, fructul colaborării între Renault și Daimler, are forță încă de la 1500 de rotații pe minut și zboară spre 200 km/h cu o obrăznicie pe care  posesorul de Audi retro, din oglinda retrovizoare, a mai întâlnit-o doar  în devizul de service. 

Silențios când rulează calm, Duster 1,3 TCE 150 se transformă într-un tovarăș prețios, datorită confortului acustic, asociat cu usurința comenzilor în general și cu consumul redus de carburant. În ciuda aerodinamicii nu tocmai demne de Formula 1, dealtfel cel mai important contribuabil la zgomotul de rulare, SUV-ul Dacia cu tracțiune față și transmisie manuală în șase trepte consumă aproximativ 6 litri/100 km la viteză constantă de 100 km/h și cam 7 litri/100 km menținând 130 km/h pe autostradă. O medie între 7 și 8 litri se poate obține fără efort, depinde de cât de tare se dau bice celor 150 de cai. 

Sună pretențios, însă noua versiune Duster este cel mai… „sportiv” automobil din actuala gamă a construtorului din Mioveni. Dacia propune un crossover cu performanțe dinamice interesante, având o caroserie cu caracteristici care fac posibil accesul pe drumuri mai dificile. Totul este să fii dispus să plătești cel puțin 17.500 de euro pentru un model compact, arătos, dar care nu prea se bucură de popularitate printre manechinele de teste EuroNCAP.

De asemenea, trebuie să nu te lași dus de val pe traseele virajate: centrul de greutate ridicat și configurația SUV a suspensiilor și a direcției necesită un dram de atenție în plus, la încadrarea în viraje și la transferul maselor.

Țineți minte autocolantele „Dacia cu motor cu injecție” de pe berlinele din epoca de piatră… pardon, din epoca pre-Logan? Ar trebui reeditate în „Dacia cu motor de Mercedes”. Nu de alta, dar să înțeleagă și cei mici, din oglinda retrovizoare, că nu tot ce mănâncă ulei și are emblemă în formă de elice zboară, pe când o stea a Formulei 1 poate să coboare, din când în când, printre muritorii de rând. Mai in glumă, mai in serios. 

 

Oferte speciale

Reducere la filtre pentru Citroen

Discountul de 20% este valabil până pe 19 aprilie 2019

Ford Focus, de la 14.950 euro cu TVA

Oferta include prima de casare, pachetul Trend Edition și garanție extinsă 

1-8 Martie, „Săptămâna SUV-urilor Opel”

Constructorul german a pregătit oferte speciale pentru prima săptămână din luna martie

Kia Ceed cu 0% dobânda anuală

Oferta este valabilă pentru achiziționarea de către persoane juridice

Jeep Renegade Trailhawk

Discunt extrem: 9700 euro, fără TVA!