Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Familist de cursă lungă
Preţ: 24.302 euro (TVA inclus)
Direct la subiect: am testat un model cu un raport preţ-calitate fără egal în categoria sa. Deşi este un break mare şi bine dotat din segmentul D, Hyundai i40 Wagon poate concura la preţ chiar şi cu “familistele” cu echipare echivalentă din categoria inferioară C, fără niciun rabat la calitate. În aceste condiţii, modelul coreean proiectat şi produs în Europa, cu garanţie 5 ani fără limita de kilometri, este o alegere foarte inteligenţă pentru cine îşi doreşte o maşină de familie eficientă, sigură şi confortabilă.
Lung de 4,78 metri şi având un portbagaj de 553 litri sub placa de protecţie, i40 Wagon evită cu succes efectul estetic de vagon, caracteristic multora dintre break-uri. Prezentat în 2011 şi relansat în 2015, cu o restilizare şi un upgrade tehnologic, modelul are un design modern, cu personalitate.
Partea frontală este incisivă, cu grilă impunătoare şi faruri mari, alungite expresiv. Nervurile laterale pe care aceasta le generează şi montanţii înclinaţi lansează un profil elegant, care intră în joc şi creează alte nervuri ce conturează designul posterior, aproape sportiv. Cromul delimitează suprafaţa vitrată, contribuind la eleganţa profilului, iar armonia şi coerenţa detaliilor ne sugerează că stilul a fost o prioritate în realizarea acestui break. Hyundai i40 nu îşi arată vârsta, un avantaj considerabil pentru cine ia în calcul fiabilitatea unui model matur pe piaţă.
Interiorul este conceput în aceeaşi notă de stil, cu o consolă centrală care domină bordul, precum o face grila frontală la exterior. Apoi, liniile curbe preiau ştafeta, iar finisajul orizontal cu aspect de aluminiu “face valuri” spre exterior, armonizând bordul cu panourile uşilor.
Cine apreciază cockpit-urile cu multe butoane va fi încântat la bordul lui i40, mai “old school” din acest punct de vedere. Numărul tastelor şi dispunerea lor necesită un mic interval de acomodare, iar pasagerul din dreapta va fi încântat că are “de partea sa” comenzile proprii pentru încălzirea scaunului sau reglajele climatizării, separate pentru cele două laturi ale habitaclului.
Volanul este de asemenea “decorat” cu toate comenzile posibile, de la gestionarea apelurilor controlate prin Bluetooth la cele pentru computerul de bord, comandă vocală, instalaţia audio şi cruise control. Poate că display-ul multifuncţional de 7 inch cu touchscreen nu se aliniază la ultima modă în genul tabletă, însă este amplasat la înălţimea şi distanţa care trebuie, GPS-ul afişează limita de viteză, iar sistemul audio cu DAB, CD player, usb şi auxiliar livrează un sunet de bună calitate.
Finisajele nu dezamăgesc oriunde ai căuta, atenţia la detalii fiind de apreciat. Micile spaţii de depozitare sunt protejate cu elemente moi, suportul pentru ochelari are o căptuşeală moale, torpedoul spaţios oferă refrigerare, încuietoare şi o tapiserie completă, rezistentă. La acest capitol, i40 este un exemplu pentru mulţi rivali din categoria sa.
Scaunele din piele, electrice, cu memorie de două poziţii pentru şofer, ventilate şi încălzite, sunt confortabile şi bine dimensionate, chiar şi pentru ocupanţii corpolenţi. În poziţia sa cea mai joasă, scaunul şoferului te invită să te bucuri de vizibilitate şi confort şi să îţi iei gândul de la o setare “sportivă”. Surprinzător, montantul foarte înclinat nu dăunează vizibilităţii şi nu diminuează senzaţia de spaţiu.
Pasagerii din spate se bucură de spaţiu abundent pentru genunchi, chiar dacă toţi ocupanţii vehiculului sunt înalţi, iar cotiera centrală cu spaţiu de depozitare şi suporturi pentru pahare este lată şi foarte bine finisată.
Spaţiul interior este un atu important al modelului coreean, inclusiv în zona pentru bagaje. Deşi sub podeaua dublă a portbagajului se găseşte roata de rezervă de dimensiuni standard, din aliaj, adică un alt exemplu de generozitate în raport cu concurenţă, portbagajul are capacitatea de 553 litri. Are formă regulată, priză, plasa de protecţie pentru habitaclu, comenzi pentru rabatarea banchetei şi, din nou, finisaje fără cusur. Plăteşte însă poliţa designului exterior care privilegiază stilul, aşadar deasupra plăcii de protecţie a portbagajului nu mai este mult loc pentru bagaje, ca la break-urile cu posteriorul desenat în stil cutie. Însă îl puteţi încărca cu încredere: suspensiile cu amortizoare autoreglabile ASD sunt în dotarea standard.
Hyundai i40 nu oferă chiar ultimele găselniţe în materie de echipamente, nefiind disponibile sistemul de parcare automată, cruise control-ul adaptiv sau head-up display-ul. Dotarea rămâne însă excelenţă în raport cu preţul şi categoria maşinii. Siguranţa a fost cotată cu 5 stele EuroNCAP, iar airbagurile pentru genunchii şoferului, airbagurile frontale pentru şofer şi pasager, airbagurile laterale faţă şi spate plus windowbag sunt standard, alături de ABS+EBD, TCS+ESP, Brake Assistant System, asistenţa la pornirea în rampă, frâna de staţionare electronică cu funcţie auto hold. Să nu uităm că airbagurile laterale spate şi airbagul pentru genunchi încă nu se găsesc pe toate listele de echipamente ale concurenţilor, la fel ca ştergătoarele cu degivrare, volanul încălzit şi alte detalii pentru confort, standard la i40.
Motorul turbodiesel de 1,7 litri joacă în aceeaşi echipă cu atuurile practice ale modelului. Consumă puţin, rulează silenţios la orice viteză constantă şi oferă un cuplu suficient pentru o deplasare fluentă. Foarte discret la drum întins, ridică tonul pe măsură la accelerările mai hotărâte. Familist convins, este dispus să ofere reprize decente, chiar dacă fără pretenţii de performer. Este ideal pentru călătoriile lungi pe autostrada, cu costuri de carburant foarte reduse şi o autonomie “transcontinentală”, datorată şi rezervorului de 70 de litri.
Lungime | 477,5 cm |
Latime | 181,5 cm |
Inaltime | 147 cm |
Ampatament | 277 cm |
Masa | 1614 kg |
În echiparea standard, i40 dispune de tradiţionala cutie de viteze manuală în şase trepte, care favorizează economia de carburant. Am testat însă şi varianta cu noua transmisie 7DCT, care va fi disponibilă ulterior.
Cutia de viteze în şapte trepte,cu dublu ambreiaj, face toţi banii şi conferă o dublă personalitate. Putând funcţiona în modurile eco, normal şi sport, se adaptează fie pentru economia de carburant, schimbând la turaţii joase în modul eco, fie păstrând regimul potrivit pentru a ţine din scurt cei 141 de cai şi a reacţiona prompt când este nevoie de agilitate, în modul sport. Face atât de bine fiecare dintre cele două joburi, economie sau sportivitate, încât este păcat să folosiţi compromisul rulării în modul normal. Nu este o fiţă cu efecte de-abia sesizabile, ci duce la maximă eficienţă cele două aptitudini opuse, economia şi sprintul. Desigur, atât cât îi permit masa vehiculului şi caracteristicile motorului.
Cine are chef să se joace de-a pilotul, schimbând treptele manual, o poate face, fie acţionând manetă schimbătorului fie acţionând padelele din spatele volanului. Însă în modul automat, eficienţa transmisiei şi schimbările line oferă mai multe satisfacţii, nu va aşteptaţi la un comportament de supercar în modul manual.
Capacitate cilindrica | 1685 cmc |
Putere | 141 CP/4000rpm |
Cuplu maxim | 340 Nm/ 1750-2500 rpm |
Viteza maxima | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 secunde |
Consum urban | 5,2 litri/100km |
Extraurban | 4,4 litri/100 km |
Mediu | 4,7 litri/100 km |
Asta nu înseamnă că i40 este o maşină de familie ale cărei confort şi docilitate obligă la un condus cuminte. Ţinuta de drum face deliciul traseelor virajate, fiind, în mod surprinzător, sportivă pentru categoria din care face parte.
Ruliul reţinut, precizia înscrierii în viraje şi vitezele cu care permite parcurgerea acestora fac din i40 o maşină de familie foarte agilă şi sigură, capabilă să surclaseze mulţi rivali la acest capitol. Nu ezită şi nu pierde aderenţa nici în virajele de viteză cu denivelări, iar la dâmburile de pe autostrada reacţionează că şi cum ar rula pe şine, urmând cu fidelitate carosabilul, fără vreo tentativă de oscilaţie în plus. Eventualele manevre de evitare, la viteze de autostrada, se realizează impecabil, fără reacţii negative, transferul de greutate făcându–se rapid şi sigur.
Reversul medaliei este că şocurile sunt transmise în habitaclu pe măsura performanţelor ţinutei de drum. Din fericire, suspensiile nu sunt deloc zgomotoase, aşa că acest comportament ferm pe denivelări, care penalizează confortul, se manifestă cu o anume clasă, nu lasă senzaţia că “doare”, iar maşina nu “ţopăie” ci este lipită de asfalt.
Consumul şi autonomia, spaţiul interior, siguranţa şi ţinuta de drum, preţul şi dotările standard, alături de garanţia Hyundai recomandă i40 Wagon drept specialistul de care ai nevoie pentru a parcurge convenabil mulţi kilometri.