Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Cei mai pasionați dintre noi trec adesea granițele realității, mai în glumă, mai în serios. Să visezi nu costă nimic, așa că “garajul virtual” este o noțiune binecunoscută. La fel și faptul că pasiunea pentru mașini se manifestă diferit, ea purtându-te de la aventura offroad-ului la rigurozitatea circuitului sau, pur și simplu, în călătorii memorabile cu ai tăi. Însă indiferent ce tip de pasionat ești, în garajul tău virtual mașinile încap de la una singură la nenumărate.
Când mai coboară cu picioarele pe pământ, această specie de pasionați știe să aprecieze cel mai bine mașinile care reușesc să împace capra cu varza și uneori cu iepurașul. De exemplu, un model care îți completează imaginea, capabil să țină pasul cu ieșirile tale cele mai “sportive” și cu necesarul de confort al familiei sau al prietenilor cu care pleci în vacanță, poate aduce multe satisfacții. Dacă face acest lucru fără să coste cât cele două-trei mașini cărora le face treaba, cu atât mai bine.
Renault Megane Estate GT este un candidat pentru acest job. Iată care ar putea fi argumentele și punctele sensibile în fața celor care te vor considera nebun că te gândești să cheltui 25.800 de euro pe un break compact cu 205 cai-putere.
1. Designul
Renault a înțeles că break-urile care nu știu să dea frumos din coadă vor avea viață grea în era crossover. Ultima generație a compactei Megane mizează pe designul sportiv și tineresc în toate versiunile de caroserie, oferindu-ți trei niveluri de spațiu interior și portbagaj, cu rezultatul că nu trebuie să renunți la imagine, indiferent dacă alegi hatchback 5 uși, sedan sau break. Mai mult decât atât, modelul Estate GT, vârful de gamă break, îmbracă silueta deja sportivă în echipamentul Renault Sport: aerodinamică evoluată, grilă sportivă, logo GT, jante sport care fac cu ochiul și o culoare specifică, Bleu Iron, greu de ignorat.
Interiorul se asortează prin scaune Renault Sport din Alcantara, bleu cu negru și finisaje interioare metalice colorate la fel. Mergând mai departe și alegând varianta bleu dintre cele patru configurațîi disponibile pentru afișajul electronic al cadranului de bord, plus luminile ambientale, se creează o atmosferă tematică, sportivă, deloc țipătoare ci cu bun gust.
2. Sportivitatea
Până la sosirea în gama Megane a versiunii RS, disponibilă doar în varianta de caroserie hatchback 5 uși, Renault Sport semnează versiunile GT.
Dincolo de istoricul în motorsport și de performanțele din Formula 1, RS a obținut un success enorm ca producător de mașini de curse, datorită capacității de a livra “material” performant și fiabil la prețuri, de asemenea, competitive.
Mașinile de serie semnate RS oferă aceeași rețetă, adaptată la utilizarea de zi cu zi. GT-urile, care au debutat odată cu ultima generație Megane creează o nouă punte între extremele RS și familistele normale. Plăcerea de a conduce rămâne pe primul loc, însă performanța dinamică pură mai face niște loc confortului.
Astfel, într-un Megane Estate GT, ținuta de drum și agilitatea în viraje te vor entuziasma. Direcția este precisă, frânele nu cedează ușor, iar sistemul 4Control cu patru roți directoare, unic în segmentul modelului, te fac să uiți că alergi un break, garantând rapiditate și precizie în parcurgerea virajelor. Trebuie doar să te obișnuiești să virezi mai puțîn și să ai încredere că, la limita, spatele va reacționa intuitiv și ușor de controlat. Ruliul nu lipsește, însă rămâne la cote ușor de tolerat pentru o sportivă și excelente pentru o mașină de familie.
Motorul turbo trage fără ezitare și este mereu gata de joacă, iar transmisia automată cu dublu ambreiaj EDC îi ține isonul. Padelele de pe volan vor entuziasma imediat dacă vei trece în modul manual, crescând ușor ritmul, însă vor dezamăgi la fel de repede dacă vei încerca să exploatezi la maximum motorul și ținuta de drum: nu reușești schimbări la fel de rapide ca în modul automat, iar dacă forțezi turația, te vei trezi în treapta superioară. În schimb, poziția la volan și susținerea scaunelor în viraje se vor face repede apreciate. Greu vei găsi un break rival care să țină pasul în viraje și în niciun caz la același preț.
Pe hârtie, demarajul de la zero la o sută de kilometri pe ora în 7,4 secunde nu impresionează, însă cu un cuplu de 280 Nm disponibil imediat, o direcție precisă și o transmisie care știe să te asiste dacă îi transmiți cu fermitate mesajul, pachetul Megane GT se pune ușor în valoare. De asemenea, vei crește în ochii prietenilor de la benzinărie, iar dacă nu ai amici acolo, cu siguranță vei avea mai multe ocazii să îți faci. Depinde doar de ține, cât eșți de hotărât ca… “sportiv”.
Cilindree | 1618 cmc |
Putere | 205 CP |
Cuplu maxim | 280 Nm/2400 rpm |
Demaraj 0-100 km | 7,4 s |
Viteză maximă | 230 km/h |
3. Confortul
Când nu te grăbești și vrei să punctezi și la capitolul economie de carburant, poți folosi modul ECO, iar treptele se vor schimba la turații mai joase, privilegiind confortul acustic, care va mai avea de furcă doar cu zgomotul pneurilor la rulare.
Megane GT Estate dispune de sistemul RS Drive, ce permite reglarea comportamentului cutiei de viteze, sensibilității pedalei de accelerație și direcției selectând modurile prestabilite Confort, Normal, Sport și Perso. Acesta din urmă lasă șoferului posibilitatea de a jongla cu toate variabilele, inclusiv funcționarea Eco a motorului sau sunetul transmis prin boxe. Alternând stilul de condus și modurile de funcționare, însă departe de rigorile unui test de consum, am reușit să obținem un consum sub 10 litri/100 km, în regim mixt. Atenție la acest aspect, pentru că la volanul lui Megane GT, copilăria este greu de ținut în frâu!
Consum urban | 7,8 litri/100 km |
Extraurban | 4,9 litri/100 km |
Combinat | 6 litri/100 km |
Deși ferme, suspensiile reușesc, în mod surprinzător, să fie mai silențioase decât la variantele standard Megane și să ofere un confort decent în ciuda jantelor cu pneuri 225/40 R18. Dacă sunt în dotare, trapa creează o ambianța luminoasă, iar sistemul audio Bose face toți banii. Scaunele bine profilate sunt în același timp confortabile și excelent finisate, iar spațiul pentru picioare abundă și dacă pasagerii au peste 1,85 metri înălțime, grație ampatamentului cu patru centimetri mai lung decât la Megane hatchback.
Spațiul pentru cap este doar suficient, Estate plătind polița designului sportiv. Un al cincilea pasager pentru locul din miloc al banchetei este de luat în calcul pentru distanțe lungi doar dacă are statura sub medie, o cervicală de atlet și talent la călărie. În schimb, portbagajul spațios, cu formă regulată, este foarte practic, bine finisat și cu soluții inteligente, de la podeaua cu două nivele posibile la sistemul rabatabil de divizare a portbagajului.
Tot în contul designului sportiv al spatelui, deasupra plăcii de protecție a portbagajului nu încap prea multe bagaje suplimentare.
Lungime | 4,62 m |
Lățime | 1,81 m |
Înălțime | 1,44 m |
Ampatament | 2,71 m |
Portbagaj | 521 litri |
Dotarea standard include 4Control, RS Drive, Launch Control, cutie de viteze EDC, scaune sport din piele și Alcantara, jante din aliaj de 17 inch, faruri full LED, sistem multimedia R-Link 2 cu harta României inclusă, cruise control și cinci stele EuroNCAP, cu echipamentele de rigoare pentru siguranță activă și pasivă. Pentru o compactă, fie ea și break, 25.000 de euro nu sunt puțini. Însă dacă vrei două mașini, una pentru sufletul tău și alta pentru familie, Megane GT poate oferi multe satisfacții, inclusiv economice.