Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Exploratorii Dacia, episodul 1
Istoria ne-a demonstrat că automobilul nu se poate mulțumi cu statutul de simplu obiect tehnologic, cu rolul de a satisface nevoi precise. Diverși factori culturali, sociali, economici și chiar politici au influențat designul “mașinii”, care a ajuns capabilă să își reprezinte proprietarul, chiar și atunci când nu oferă statut prin valoarea sa economică.
Astazi, forma la modă este “efectul 4×4”. Din tradiționalele mașini 4×4, destinate exclusiv rulării pe teren accidentat, au derivat crossover-ele, având caracteristici și aptitudini comune cu automobilele de asfalt, la diferite niveluri: cu tracțiune integrală, mai mult sau mai puțin capabile pe teren accidentat, sau fără 4×4. Unele au aspect de SUV. Altele păstrează aspectul de hatchback, break sau chiar de sedan, adăugând diverse elemente estetice sau practice, din universul 4×4. Producătorii oferă variante pentru toate categoriile și se jonglează cu denumirile și incadrarile, cu rezultatul că din ce în ce mai mulți se pot mândri că au cumpărat un SUV/crossover la modă și fiecare are dreptate… în felul lui.
De la preluarea de către Renault, marca Dacia s-a teleportat în vremuri contemporane și, încă de la prima generație de modele, și-a depășit obiectivele inițiale, de “mașină low cost destinată piețelor emergente”: a cunoscut succesul și în țările care dau ora exactă în industria auto. Acum, când spui Dacia, nu te mai referi la o anume silueta ci la o întreagă gamă de vehicule.
Stepway este pasul pe care îl fac modelele Dacia în lumea crossover, fără a beneficia de tracțiunea integrală sau de aptitudinile off road ale „specialistului” SUV Duster. Sandero Stepway este, așadar, versiunea “posh”, “de fițe” a modelului Dacia de segment B.
Aceasta introducere a avut rolul de a sublinia că Sandero Stepway nu concurează cu orice model din segmentul B, ci intră în clubul restrâns al hatchback-urilor care oferă o versiune specială, cu valențe crossover. Așadar, o evaluare corectă a ofertei Sandero începe comparându-l cu acești rivali direcți și aruncând un ochi la prețurile SUV-urilor de segment B. Veți vedea că suma de 13.300 euro devine o ofertă imbatabilă.
In versiunea SL Explorer, Sandero Stepway este și mai curajos, oferind culori noi, capace gri cu aspect de jante din aliaj, tapiserie specială și inserții portocalii în planșa de bord. De preferat în culorile care contrastează cu bandourile laterale crossover și cu elementele de protecție, Sandero Stepway expune cel mai modern design din gama Dacia și susține orice discuție pe teme tehnice de design, cu aerul său tradițional contemporan. Este cel mai vizibil afront la nuanțele negative, pe care unii români le accentuează încă, din păcate, când pronunță cuvântul “dacie”. Tabloul ar fi fost și mai expresiv cu niște protecții interioare pentru pasajele roților, a căror lipsa lasă la vedere elemente de caroserie, fenomen accentuat de garda la sol de 17,3 cm.
Comparativ cu prima generație Sandero, pasul înainte la capitolele ergonomie și design interior este uriaș. Cadranele de bord sau finisajul în stil carbon al consolei centrale fac cu ochiul, iar calitatea percepută a progresat enorm, oferind un plastic bine finisat și suficient de moale cât să nu deranjeze cu prezența sa, dominantă în habitaclu. Și țesăturile se remarcă prin atenția la detalii, în special la versiunea SL Explorer, unde se evidențiază cusăturile portocalii. Scaunele, destul de moi, pot crea impresia unei consistente reduse, însă nu aceasta lipsește, ci susținerea laterală.
Spatiul interior este unul dintre punctele forte ale noului Sandero, bine dimensionat pentru segmentul B. Pasagerii din spate au la dispoziție suficient loc pentru genunchi și pe înălțime, iar bancheta găzduiește decent trei persoane. De notat însă că spațiul în sens longitudinal se obține și în complicitate cu absența reglajului în profunzime al volanului, care forțează la o poziție mai avansată a șoferului. Poziția la volan devine una înalta, cu o bună vizibilitate, tipică… crossoverelor.
Noul volan multifuncțional, îmbrăcat în piele crește nota atât la designul interior cât și la ergonomie. Dacă mai punem la socoteală și display-ul touchscreen de 7 inch, standard cu sistem de navigație, Bluetooth, camera video pentru marșarier, prize jack și USB… fraților… “don’t call me dacie!” Avem suporturi pentru pahare față și spate, prize de 12v, aer condiționat și urmează să vorbim despre cutia de viteze pilotată Easy-R!
Dimensiuni
Lungime | 4,08 m |
Latime | 1,73 m |
Inaltime | 1,52 m |
Ampatament | 2,59 m |
Garda la sol | 17,3 cm |
Portbagaj | 320litri |
Motorul 1,5 dCi de 90 de cai-putere este deja familiar. Consumă foarte puțin, chiar și în cele mai grele condiții de trafic nu se depășesc 6,5 litri/100km, în regim combinat, poate doar cu un stil de condus extrem de agresiv. Nivelul de insonorizare al habitaclului îi permite să se facă auzit în interior, mai mult sau mai puțin intens, în funcție de rapiditatea accelerării. Cea de-a șasea treaptă de viteză face diferența la rularea pe autostrada, unde motorul toarce la 130 km/h cu 2250 de rotații pe minut.
In general, dacă se rulează fluent, cutia de viteze “pilotată” contribuie la menajarea confortului acustic. Oferă confortul unei transmisii automate, reușind să păstreze rezultatele excepționale de consum ale versiunii manuale, însă pentru a o exploata în cele mai bune condiții de confort este nevoie de o scurtă perioada de adaptare, la o tehnică simplă: comunicarea.
Cilindree | 1,5 litri |
Putere | 90 CP |
Cuplu maxim | 220 Nm |
Demaraj 0-100 km/h | 11,7 s |
Viteza maxima | 167 km/h |
Transmisia are o anumită logică de funcționare… aceea a șoferului. Este esențial ca acesta să își comunice ritmul dorit, nu doar prin nivelul accelerării ci și prin fermitatea apăsării pedalei. Concret: dacă dorești o progresie lentă, trebuie să apeși pedala încet, iar treptele se vor schimba pe nesimțite, la turații foarte joase. Dacă vrei să intri rapid în depășire, este esențial să exerciți o presiune fermă și scurtă asupra pedalei de accelerație, cu rolul de a informa asupra intenției. Apoi accelerezi cât ai nevoie, iar transmisia reacționează prompt.
Din descriere pare o acțiune complicată, în doi timpi, insa este vorba doar de obișnuința de a regla presiunea asupra pedalei. Astfel, se evita efectul care apare când se accelereaza adânc dar lent, și anume întârzierea retrogradării ori ezitarea transmisiei. De asemenea, este important să se păstreze constantă presiunea, în accelerările de durata, tot pentru a evita situațiile de mai sus.
Acest tip de transmisie nu este cel mai sportiv cu putință, din punctul de vedere al naturaletei în condusul sportiv, însă poate fi gestionată foarte eficient și confortabil, prin această tehnică simplă, garantând confort în trafic, consum redus și sprint când este cazul. Iar diferența de preț, față de varianta manuală, este de doar 500 de euro.
Exista și posibilitatea schimbării treptelor de viteză manual, acționând maneta schimbătorului, fără padele pe volan. Nu va așteptați însă la satisfacții deosebite “pe plan sportiv”.
Asadar, cu un minim de adaptare din partea șoferului, motorul și transmisia lucrează excelent împreună, conferind caracter și eficientă, considerabil în plus față de cutia manuală.
Consum declarat
Urban | 3,9 litri/100 km |
Extraurban | 3,8 litri/100 km |
Mixt | 3,8 litri/100 km |
Suspensiile versiunilor Stepway merită nota zece pentru confort și eficientă. Destul de ferme pe denivelările scurte și dure din oraș, par capabile de a depăși orice încercare, în condițiile naturale grele. Amortizează impecabil dâmburi, macadam, teren accidentat și urcările pe bordură, fără zgomot sau țopăieli. Par perfecte pentru drumurile desfundate sau pentru cele asfaltate prost și asimetric din zonele rurale. Sandero poate să zburde pe drumuri denivelate la viteze nepotrivite, fără să dea senzația de efort sau că ar exista riscul vreunei… pagube la aterizare. Sunt mult mai confortabile decât cele de pe Duster, de exemplu.
In același timp, ruliul este decent iar reacțiile progresive. Sandero Stepway are o ținută de drum sigură și păstrează o agilitate în viraje mult superioară suratelor Logan. Direcția poate fi caracterizată ca potrivită pentru un stil de condus cumpătat și nu ar fi stricat o lejeritate superioară, în timpul manevrelor de parcare.
Recapituland, am putea deja să conturăm pachetul oferit de Sandero Stepway: design crossover la modă, spațiu excelent pentru segmentul B, confortul unui sistem multimedia cu GPS și camera de marșarier, transmisie “automată” pilotată Easy-R, motor diesel economic, dinamică bună, rezistență și confort deosebite pe “drumuri grele”. La 13.300 euro nu mai există un asemenea pachet pe piață, crossover sau nu. Însă nimeni nu e perfect, nici măcar Dacia la punctele ei forte, raționalitatea și raportul preț-calitate. Care este călcâiul lui Ahile? Poți găsi mașini mai sigure la impact, la același preț.
Sandero a obținut patru stele din cinci, la testele EuroNCAP din 2013 și are airbaguri frontale și laterale în dotarea standard, fără windowbag. Nu este rău. Pentru siguranța activă, dotarea standard include ABS, AFU, ASR, ESP și Hill Start Assist. Însă atenție. Atât emoțional cât și rațional, are argumente să îți scoată din cap alternativele “de import” la 13.300 euro. Dar siguranța trage și ea de corzi importante, atât emoțional cât și rațional. One more Step, Dacia, s’îl vous plaît!
Citește și Exploratorii Dacia – episodul 2: test-drive Logan MCV Stepway SL Explorer 1,5 dCi