Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
De când a apărut în ADN-ul automobilului, gena crossover a provocat cea mai vastă și rapidă evoluție a speciei. Iată că am ajuns în punctul în care nu mai este suficient să te uiți la o mașină pentru a înțelege dacă înoată sau zboară. Aproape în orice showroom ai intra, modele de toate formele și dimensiunile te îndeamnă la aventură, te amețesc cu denumirile exotico-atletice și etichetele SUV, 4×4 și crossover.
Modelele crossover sunt cele care au caracteristici împrumutate de la categorii diferite de vehicule. Primele dintre acestea au fost SUV-urile, niște mașini 4×4 mai adecvate rulării pe șosea decât pe teren accidentat. Apoi, pe măsură ce au penetrat alte categorii și au început să ofere multe variante de compromis între ținuta de drum pe șosea și abilitățile off-road, constructorii au început să se joace cu termenii SUV, crossover și alte derivate pentru diferitele rețete de… crossover.
Renault propune clienților săi de segment C modelul Kadjar.
În varianta cu tracțiune integrală, Kadjar este o mașină de familie confortabilă pe șosea și eficientă pe drumuri desfundate sau înzăpezite, sau cel mult pe traseele offroad de mică dificultate.
În varianta cu tracțiune față, Kadjar se adresează celor care se pot descurca fără tracțiune integrală, fiindu-le suficientă garda la sol mai înalta decât la un Megane break. Sau clienților care nu părăsesc niciodată asfaltul, însă le plac SUV-urile, cu alura și robustețea lor superioare și sunt dispuși să mai cedeze din agilitatea în viraje.
Dar ce te faci cu clienții care nu se pot hotărâ între cele două variante de tracțiune? Păi le oferi o varianta de mijloc: Kadjar 4×2 cu sistemul Extended Grip, care sporește tracțiunea pe terenurile cu aderența scăzută. Crossover între crossovere: mai eficient decât o simplă tracțiune față, dar cu performanțe inferioare variantei 4×4. Acum este disponibil și cu transmisia CVT, în combinație cu dieselul de 1,6 litri și 130 cai-putere, aceasta fiind noua versiune Kadjar, care face obiectul testului nostru.
Kadjar 1,6 dCi CVT poate fi privit și din altă perspectivă, fiind un model complementar gamei Megane. Dacă te gandeai la un Megane Sport Tourer, adică break, și erai frustrat de faptul că transmisia automată EDC este disponibilă doar cu dieselul 1,5 litri 110 CP, poți lua în calcul un “upgrade” la un Kadjar automat CVT 1,6 litri 130 CP.
Designul este unul dintre punctele forte ale modelului francez. Nu se remarcă prin originalitate, cu acel profil împrumutat de la vechiul dar senzualul CX-7 și cu spatele de Clio pe steroizi, via 147 la rândul său. Însă ansamblul a reușit să creeze o siluetă armonioasă și mai sportivă decât pretențiile modelului.
Interiorul, foarte spațios pentru o compactă, nu se lasă mai prejos. Materialele sunt în regulă iar bordul personalizabil și consola orientate spre șofer te fac să ierți display-ul multimedia care, ca poziționare și dimensiuni, nu poate concura cu echiparea Megane de top. Tot comparativ cu Megane, lipsesc adaptive cruise control sau head-up display, fiind însă standard, pe versiunea testată Intens, alertele pentru unghi mort și depășirea benzii de rulare, parcarea automată. Dacă în habitaclu, stilul și atenția la detalii nu sacrifică niciodată ergonomia, portbagajul plătește tribut designului exterior, iar cei 472 litri, deși destui, par insuficienți pe înălțime, sub placa de protecție. Așadar, la capitolul spațiu pentru pasageri Kadjar nu se teme de nicio comparație, însă portbagajul nu este cel mai practic din segment.
Principala noutate, transmisia continuu variabilă, face din această versiune cea mai sprintenă din gama Kadjar. Exploatează impecabil motorul de 1,6 litri iar pentru cei care vor “sportivitate” și de la o blândă compactă crossover de familie, CVT simulează șapte trepte când se accelerează viguros și demarează mai rapid. În același timp, consumul rămâne foarte mic iar călătoriile lungi sunt o plăcere, Kadjar rulând silențios și confortabil: la 130 km/h consumă în jur de 6,5 litri/100 km.
Consum
Urban | 5,6 litri/100 km |
Extra-urban | 4,7 litri/100 km |
Mixt | 5 litri/100 km |
Desigur, la nevoie, treptele pot fi introduse și manual. Însă confortul este punctul forțe al modelului, care manifestă un ruliu decent și amortizează bine denivelările, reacționând intuitiv și sigur, chiar dacă agilitatea pe traseele virajate nu reprezintă specialitatea sa. Asta și din cauza anvelopelor all season, care în combinație cu sistemul Extended Grip oferă o aderența superioară pe drumurile neasfaltate, însă te obligă să mai cobori pretențiile la “sportivitatea” pe asfalt. De remarcat că absența sistemului de tracțiune integrală nu dezechilibrează comportamentul în viraje, astfel încât, dacă nu se abuzează până la a atinge limitele centrului de greutate mai ridicat, nu se evidențiază reacții diferite de ale unui break tradițional, nici în manevrele mai bruște. De asemenea, nu se percepe negativ acel supliment de greutate, adesea întâlnit la crossovere.
Cilindree | 1,6 litri |
Putere | 130 CP |
Cuplu maxim | 320 Nm/1750 rpm |
Viteză maximă | 189 km/h |
Demaraj 0-100 km/h | 11,1 s |
Este greu de stabilit în ce măsură contribuie Extended Grip, cu setările sale diferite pentru controlul tracțiunii în funcție de tipul de teren, la aderența de care dă dovadă Kadjar pe drumurile neasfaltate sau pe traseele pentru pescarii cei mai hotărâți. Marketingul are de partea sa și anvelopele GoodYear all season, destul de performante cât să presupunem că, față de varianta lipsită de Extended Grip, diferența de aderența nu ar fi perceptibilă fără aportul pneurilor. În orice caz, Kadjar în configurația Extended Grip, inclusiv cu pneurile specifice și transmisia CVT, mai creează o nișă între crossoverul cu tracțiune față și cel cu tracțiune integrală, spre bucuria clienților care vor SUV, nu au nevoie de 4×4 dar le trebuie un răspuns la întrebarea “de ce SUV cu tracțiune față și nu break?” Iar dacă renunțați la gri și alegeți culoarea potrivită pentru designul îndrăzneț, nu este niciodată prea târziu să va apucați și de pescuit.
Lungime | 4,45 m |
Lățime | 1,84 m |
Garda la sol | 20 cm |
Capacitate portbagaj | 472 litri |
Ampatament | 2,64 m |
Masă proprie | 1430 kg |
Pret de lista inclusiv TVA | 27.050 euro |