Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
“Mie nu-mi plac mașinile mici” se aude foarte des pe la noi, indiferent de sex sau de vârstă. Probabil că și pe la alții este valabil, din moment ce mașinile sunt din ce în ce mai mari, de la o generație la alta. Oare chiar avem nevoie de mai mult, sau ar trebui să trecem pe la psiholog, având în vedere strânsa conexiune dintre evoluția automobilului și cea a societății? Sigur, dintotdeauna mașinile au crescut ușor de la o generație la alta, însă de la începutul anilor 2000 până în prezent s-a sărit cu o categorie: între un Golf 4 din 1999 și un Clio hatchback actual, diferența de lungime este mai mică de zece centimetri.
Asta înseamnă că, dacă vrei să faci puțină economie sau chiar îți plac mașinile mici, te poți descurca și cu un model de segment B, ceva mai “emancipat”. Renault Clio Estate și Captur se potrivesc mănușă în această situație. Ambele sunt mai practice decât un hatchback de segment B tradițional și pot evita costurile segmentului C, însă modelele testate, Captur TCE 120 EDC și Clio Estate dCi 110 sunt ca doi frați care lucrează și se distrează complet diferit.
Clio Estate este versiunea break a binecunoscutului Clio. Precum varianta hatchback, Estate este tineresc, atrăgător, cu o alură sportivă. Personalitatea constituie punctul său forte, iar soluția mânerelor ușilor posterioare mascate, concept răspândit de la Alfa Romeo 147 încoace, contribuie la aspectul ștrengăresc al modelului. Poți jongla, din culori, cu nivelul de personalizare, atât la exterior cât și în interior.
Interiorul ține ritmul cu un design la fel de interesant și modern, în ciuda prezenței pe piață deja de câțiva anișori. În varianta de echipare Intens, se remarcă prin materialele de calitate ale scaunelor, în timp ce omniprezentul plastic nu dezamăgește la capitolul finisare.
Ergonomia este punctul forte al acestui model, în cazul în care ești o persoană înaltă și apreciezi mașinile mici, permisive cu o poziție mai sportivă, fără restricții de confort. Însă în spatele tău, o persoană la fel de înaltă va avea spațiu pentru picioare cel mult suficient. Tipic acestor dimensiuni de caroserie, nici spațiul pe lățime nu este generos pentru trei persoane. Portbagajul se dovedește mai practic decât cel al unui hatchback compact, atât datorită volumului cât și suprafeței foarte regulate și posibilității extinderii pe înălțime. Haionul aproape vertical aduce puncte în plus, asemenea finisajului atent.
Motorul dCi de 1,5 litri, binecunoscut și împrumutat cu generozitate de către Renault atât la rudele prin alianța Dacia și Nissan cât și la Mercedes (da, ați citit bine, nemților nu le este rușine cu motoarele franțuzești și le putem găsi până la Clasa C), dezvoltă aici 110 cai-putere. Cu transmisia manuală în șase trepte, nu face niciun efort să imprime zvâc la demaraj, iar pe autostradă ține pasul cu oricine, în limite legale, datorită raportului dintre cuplul viguros și masa redusă a vehiculului.
Se călătorește cu plăcere și cu adrenalină dacă ții neapărat, nu numai datorită performantului sistem audio Bose ci și cu o ținută de drum gândită pentru iubitorii traseelor virajate. Foarte bine echilibrat, Clio Estate ține subvirarea sub control într-o manieră neașteptată, dacă ne gândim la masa motorului diesel, iar spatele nu greșește nicio virgulă. Insonorizarea este decentă, la fel ca nivelul confortului pe denivelări, mai ales în raport cu agilitatea surprinzătoare. Indecent de mic este, în schimb, consumul de motorină, indiferent de trafic, viteză sau de stilul de condus.
Așadar, Clio Estate este compacta ideală pentru cine vrea o mașinuță sexy, care să se miște repede și bine pe ritmurile Bose, cu poftă de drum lung și niciodată însetată. Cu condiția să fii adeptul formei tradiționale a automobilului, mai degrabă sportiv decât “crossoverofil”.
Renault Clio Estate Energy dCi 110 Intens |
Preț 16.800 euro cu TVA |
L/l/h/A (m) |
4,26/ 1,73/ 1,47/ 2,59 |
Portbagaj (l) |
427 |
Cilindree |
1,5 litri |
Putere |
110 CP |
Cuplu maxim |
260 Nm |
Transmisie |
Manuală, 6 trepte |
Demaraj 0-100 km/h |
11,1 s |
Viteză maximă |
195 km/h |
Consum mixt |
3,5 litri/100 km |
Captur oferă un bun exemplu că nu este ceva negativ să fii “crossoverofil”. Una dintre părțile bune ale acestei caroserii, SUV, ajunsă în tendințe pentru că a știut să ne zgândăre coarda sensibilă la statut, este că poate fi utilizată în fel și chip. Poate nu vă vine a crede, însă ca spirit, Captur este mai aproape de fratele Renault Espace decât de vărul Nissan Juke. Dacă s-ar fi născut în 2000, ar fi fost un monovolum practic și spațios de segment B. Însă au început să ne placă SUV-urile atât de mult încât și legendarul Espace a fost nevoit să ia forma crossover. Captur este corespondentul Espace în segmentul B, așadar un crossover axat pe confort și spațiu, nu un concurent pentru sportivele Nissan Juke sau Mazda CX-3.
Din punct de vedere estetic, Captur este un crossover cu garda la sol înalta de 17 cm, mai degrabă citadin decât aventuros. Poate fi personalizat intens, atât la exterior cât și în interior,inclusiv prin vopsea bicoloră. Foarte apetisant pentru publicul feminin, are forme rotunde și blânde, cu un profil interesant și dinamic, fără a fi sportiv.
Deși denumirea Captur ar lăsa loc de interpretări, mai în glumă mai în serios (nu mai lăsați marketingul singur acasă!) habitaclul este foarte primitor. Ba chiar intri și ieși când vrei, fără stres și cu capul sus, datorită caroseriei înalte și ușilor generoase. Departe de senzația că te afli la bordul unui model de segment B, în Captur ai spațiu la discreție, în special pe înălțime și pentru picioare, atât în față cât și pe bancheta din spate. Bancheta culisabilă permite extinderea portbagajului, de asemenea înalt și spațios, în detrimentul spațiului în sens longitudinal. Torpedoul imens, sub forma unui sertar, spațiile de depozitare multiple și scaunele cu tapiserie detașabilă vor fermeca proaspeții părinți. Iar bordul nu face decât să împace armonia și blândețea formelor cu valențele practice.
Motorul turbo pe benzină de 1,2 litri este de-a dreptul nervos și sprinteaza bine în trafic, potrivindu-se de minune cu transmisia automată cu dublu ambreiaj. Consumă puțin, dacă nu se exploatează prea des vitejia propulsorului și se aude foarte discret la viteze de autostrada, observandu-se un progres clar comparativ cu Clio, la capitolul insonorizare. Față de Clio Estate, Captur este de asemenea mai confortabil la interior și flexibil, deși strict la capitolul portbagaj ar pierde o eventuală comparație. Poziția la volan mai înalta, tipică modelelor SUV și vizibilitatea bună în toate direcțiile completează o ergonomie orientată către confort și siguranță, spre deosebire de Clio, mai degrabă sportiv din acest punct de vedere. Susținerea laterală a scaunelor în viraje aproape că lipsește, asemenea unora dintre cele mai moderne sisteme de asistență la condus, al doilea aspect menționat fiind valabil și pentru Clio.
În ceea ce privește consumul real, puteți lua în calcul circa 2 litri în plus față de cifrele declarate official, la ambele modele.
Garda la sol înalta, anvelopele all-season și sistemul de tracțiune Extended Grip transmit foarte clar că Renault Captur joacă în alt film decât Clio. Un film în care acțiunea nu se mai petrece doar pe asfalt ci oriunde ai chef să te aventurezi, drum să fie, nu traseu offroad. Pe șosea, ținuta de drum rămâne sigură, compensând prin rezistența la suprafețe dure și amortizarea bună a denivelarilor. Orașul, cu traficul agasant și spațiile înguste devine doar un teren de joacă pentru compactul Captur. În același timp, spațiul deosebit de generos pentru patru persoane (al cincilea plătește polița lățimii reduse) îl fac un excelent partener de vacanță, mai ales dacă iubești natura. În plus, precum titrează revistele care încap cu zecile în sertarul torpedou, într-un crossover ești “mereu la modă”.
Renault Captur Energy TCe 120 EDC Intens |
Preț 18.500 euro cu TVA |
L/l/h/A (m) |
4,12/ 1,78/ 1,57/ 2,61 |
Portbagaj (l) |
377 – 455 |
Cilindree |
1,2 litri |
Putere |
120 CP |
Cuplu maxim |
205 Nm |
Transmisie |
Automată, 6 trepte |
Demaraj 0-100 km/h |
10,6 s |
Viteză maximă |
192 km/h |
Consum mixt |
5,6 litri/100 km |