Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Sorin Arecco
BMW X1 este genul acela de prieten care te face să detaliezi un pic atunci când îl prezinţi cuiva. Asta pentru că, dintr-un motiv sau altul, pare uşor de categorisit, dar în realitate este mai sofisticat decât s-ar crede.
Acum ai şanse să îţi găseşti SUV-ul ideal indiferent de dimensiunea, bugetul, marca sau calităţile pe care le doreşti. În 2016, un SUV poate fi mai mult sau mai puţin sportiv, capabil în off-road, spaţios sau luxos. Poate că tocmai această diversitate explică succesul nebun al modelelor SUV pe piaţa auto.
De exemplu, competitorii pe hârtie ai lui BMW X1, adică Mercedes GLA, Audi Q3 şi Range Rover Evoque, oferă chiar şi caroserii coupe sau cabrio. Să ne limităm la 5 uşi ? Păi Evoque dă lecţii de off-road iar versiunea GLA AMG poate încurca multe « sportive » .
Ce înseamnă asta ? Că în 2016 nu ştii mare lucru despre « comportamentul » unui SUV, dacă ai aflat despre el doar că este SUV. Iar a doua generaţie BMW X1 pare făcută pentru această teorie. Hai să vedem de ce.
Nu trebuie să fii expert ca să înţelegi că X1 este cel mai mic dintre « dosarele X » de la BMW. În mod sigur ai auzit de X3 şi de X5. Pe deasupra, designul noului X1 trădează apartenenţa la familia X a mărcii germane. Şi bine face. Deşi compact, X1 este o apariţie impunătoare, cu un profil dinamic şi sculptural. Versiunea M Sport accentuează agresivitatea designului, cu jantele specifice de 18, pachetul aerodinamic şi culoarea metalizată Estoril Blue.
Interiorul insistă pe tema sportivităţii, având scaune sport, volan sport M, tapiserie cu inserţii albastre, finisaje din aluminiu cu inserţii Blue: se asortează cu exteriorul. Volanul, ah volanul este perfect. Excelent finisat, multifuncţional şi având comenzi pentru schimbarea treptelor manual, face echipa bună cu pedalierul metalic şi cu scaunele foarte bine profilate.
Oricât de jos ţi-ai regla scaunul, ridici privirea şi surpriză ! Eşti într-un SUV : ai capota la vedere, vizibilitate excelentă şi nimic nu îţi obstrucţionează câmpul vizual. Este plăcut să găseşti imediat poziţia corectă, într-un interior sportiv, al unei maşini compacte şi să priveşti afară… ca dintr-un SUV. Cu vedere panoramică. Şi asta nu te deranjează, fiindcă BMW a făcut cumva să ai un câmp vizual generos în toate direcţiile, fără să te simţi ca pe un scaun de bar, ci confortabil şi capabil să te descurci şi în cea mai înghesuită parcare.
Ar fi plictisitor să o lungim cu eficienţa comenzilor în general, fie ele multimedia sau climatizare. Pentru că BMW devine plictisitor de riguros când vine vorba de aceste detalii de ergonomie: te obişnuieşti repede cu ele, nu te pierzi în niciun meniu. Şi avem destule meniuri aici, de la navigaţie la pachetul ConnectedDrive Advanced. Nu lipseşte Head-Up display.
Plictisitor de atentă este şi finisarea interiorului în general, fie că vorbim despre plastic fie despre aluminiu sau ţesături. Repetăm plictisitor, da, pentru că te poţi plictisi, căutând degeaba ceva în neregulă. Nu merită. Deloc plictisitor, ci chiar îndrăzneţ pare însă designul planşei de bord. Consola centrală este orientată spre şofer, ca într-un coupe dar are detalii asimetrice, suporturi pentru pahare şi mult spaţiu sub cotieră, ca într-un SUV. Armonizarea părţii superioare a plansei de bord, cea sportivă, cu zona inferioară, mai degrabă practică, a reuşit.
Tot în armonie veţi fi cu pasagerii din spate, care au destul loc, atât pentru picioare cât şi pe înălţime. Şi nu se vor certa nici pe portbagaj. Compact ? Poate că da, însă pe dinafară! În interior, este surprinzător de mult loc, pentru pasageri şi bagaje.
Lungime | 4,4 metri |
Lăţime | 1,82 metri |
Înălţime | 1,61 metri |
Portbagaj | 505 litri |
Motorul se aude doar când ai piciorul mai greu pe acceleraţie. Şi dacă vrei să auzi cu adevărat cum sună motorul biturbo pe benzină, mai bine deschizi şi geamul, că în interior pătrunde cam înfundat, chiar şi cu acceleraţia la podea. Se aud doar pneurile, la rulare şi suspensiile uneori, atunci când treci peste denivelări prea scurte şi abrupte. Totul devine însă mult mai discret în modul de rulare Confort, pentru că avem posibilitatea de a alege între modurile Eco, Confort şi Sport. În ansamblu, nivelul de confort dinamic este însă ridicat.
După rândurile de mai sus, s-ar crede că sportivitatea lui X1 se rezumă la design şi ergonomie şi că în rest oferă confort. Doar este un SUV! Nu, nu-i chiar aşa. Direcţia este atât de precisă, încât ai impresia că ţii în mâinile tale însăşi drumul, nu doar volanul. Am spus că se aud pneurile la rulare, însă, mai cu seama în modul sport, nu doar se aude ci se şi « simte » drumul. În sensul bun al cuvântului. Înscrierea în viraje devine repede o plăcere. Iar plăcerea rezistă şi când se măreşte ritmul, cutia de viteze cu 8 trepte şi cei 192 de cai de-abia aşteaptă.
BMW X1 păstrează o fluentă şi o delicateţe în reacţii chiar şi atunci când se cere totul de la el, reuşind în acelaşi timp să ofere feedback, iar ruliul este moderat chiar şi în modul de rulare Confort – mai puţin ferm decât Sport. Tracţiunea integrală are un cuvânt greu de spus, atât în viraje cât şi în condiţii de joasă aderenţa. Cel mai bun cuvânt pentru senzaţia de la volan ? Precizie. Nu doar precizie pentru un SUV, ci precizie pur şi simplu.
Cilindree | 1998 cmc |
Putere | 192 CP |
Cuplu maxim | 280 Nm la 1250 rpm |
Demaraj 0-100 km/h | 7,4 secunde |
Viteză maximă | 223 km/h |
Masă | 1615 kg |
Să recapitulăm. Motor pe benzină de 2,0 litri, supraalimentat, cutie automată, tracţiune integrală. Caroserie SUV, bineînţeles. 192 de cai. Va aruncaţi la un consum real ? Iată-l : Traficul de Bucureşti, de la odios în jos, alergătură pe drumuri extraurbane cu nişte excese necesare şi foarte plăcute, autostrada la 130 km/h, au încăput într-o medie puţin peste 9 litri/100 km. Este clar că, fără excese şi profitând atent de modul Eco, consumul din fişa tehnică poate deveni realitate.
În oraş | 7,6 l/100 km |
Extraurban | 5,6 l/100 km |
Mixt | 6,3 l/100 km |
Şi totuşi…
Undeva pe consola centrală, există şi butonul EDC. Că doar e SUV. Poate ai o pantă înspăimântătoare de coborât în siguranţă şi ţi-e teamă să nu julesti pachetul aerodinamic M. Cam asta înseamnă SUV în viziunea BMW X1 M Sport Line : precizie BMW, confort pentru familie, mobilitate dincolo de şosea. Dar nu prea departe. Am încercat, tracţiunea îşi face treaba, iar confortul este tot acolo. Însă pneurile, 100% de şosea, nu mint. BMW X1 M Sport Line este maşina pentru tine, dacă vrei prestigiu, performanţă şi confort pe orice drum, însă drum să fie, chit că asta înseamnă doar două urme în iarbă. Pentru cine îndrăzneşte mai mult pe coclauri, există versiunea X Line.
Pentru BMW X1 xDrive 2,0i, preţul porneşte de la 39.360 euro. Dacă ţi-l permiţi, merită ca acel angajat care face cât o echipa. Se poartă, însă nu este doar o fiţă : are prestigiul mărcii BMW şi argumente pentru orice i-ai cere. Am păstrat criticile la final, să pară mai multe: având în vedere gradul general înalt de confort, suspensiile puteau fi mai silenţioase. Nu are touchscreen. Iar farurile LED îţi fac nopţile albe.