Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Odată cu lansarea primei generații Logan, Dacia extindea lista de prețuri la mașinile noi din acest secol, acolo unde era mai multă nevoie: în jos. Pentru cei care nu puteau accesa o mașină nouă, Dacia a oferit un produs franțuzesc într-un brand românesc.
Mulți conaționali au criticat diferențele dintre automobilele Dacia și Renault, comparându-le cu cele dintre modelele Volkswagen și versiunile Skoda. Însă nu trebuie uitat că Renault era deja competitiv în zona constructorilor generaliști, inclusiv Skoda, iar Dacia țintea aria neexplorată de sub prețurile mașinilor noi, dominate de vechii regi ai ofertelor la mâna a doua.
Ideea a prins iar gama Dacia a evoluat, până la a oferi și o navă-amiral, din categoria cea mai la modă: SUV. Tot în spiritul Dacia, modelul trebuia să deschidă opțiunea SUV pentru cei care nu își permiteau unul nou. Peste 2.000.000 de clienți din întreaga lume au profitat de ocazie și s-au urcat în Duster, fie el Renault sau Dacia. În Europa, prima generație Duster a fost la un moment dat campionul vânzărilor în segmentul său, în timp ce în România se lăfăia pe jumătate din piața SUV. Așadar, a doua generație Duster trebuie să suporte presiunea unui tată superstar.
În același timp, are norocul de a fi, în continuare, singur în ring. Adică niciun SUV nu îl poate bate la preț, cu aceleași echipamente. Se pare că niciun SUV din clasă nu îl învinge nici la abilitățile off-road. Dacă vrei o compactă tradițională, la 18.450 ai de unde alege, cu echipamente superioare, însă nu vei găsi niciun SUV capabil cu tracțiune integrală.
Astfel, oricât de mult am putea vorbi despre atuurile altor modele SUV mai scumpe, de la Suzuki la Porsche, pentru Duster contează progresul în raport cu generația precedentă. Dar pentru că trăim în 2018, trebuie să ținem cont de elementele care lipsesc la Duster, deși constituie o necesitate nu un lux și se regăsesc la SUV-urile mai scumpe.
Foto: Mihai Chiru
Cel mai scump Duster din noua generație, ca o adevărată nava-amiral ce este, trebuie să ofere tot ce are marca mai bun. În acest sens își depășește predecesorul și merită din plin titlul de nava-amiral, oferind dotări inexistente pe restul gamei. Sistemul care detectează prezența altor vehicule în unghiul mort, airbagurile laterale pentru cap, Seat Belt Reminder pentru locurile din spate, 4 camere video, buton Start/Stop, card de acces hands-free, HSA și HDC, fie standard sau opționale, nu fac prețul noului Duster mai mare decât al predecesorului model full options.
Însă pentru că veni vorba de siguranță, standardele au crescut și ele, inclusiv cele EuroNCAP, așa că noul Duster a obținut tot trei stele la testele de impact, în categoria sa. Abordată rațional, această cotație are două tăișuri. Pe de o parte, este decentă în conceptul celui mai accesibil SUV de pe piață și nu face notă discordantă în pachetul de avantaje. Pe de altă parte, nu cumva cei mai raționali dintre clienți, cărora li se adresează marca, acordă o atenție aparte siguranței? Ne vedem nevoiți să repetăm: Dacia, s’îl vous plaît!
Nu am început cu designul pentru că, atât emoțional cât și din punct de vedere tehnic, este greu să nu te lași înmuiat de aspectul noului Duster.
În primul rând, păstrează personalitatea modelului, evoluând liniile binecunoscute. În al doilea rând, crește performanța la impresia artistică, fiind mai atent la detalii: practicul nu sacrifică designul ci Duster atrage priviri! Apoi, face totul după regulile SUV, amplificând efectul de robustețe într-un stil armonios, nu este doar un automobil cocoțat cu bandouri suplimentare, precum “trișează” alții, nici un utilaj pătrățos.
Dacia Duster se remarcă drept un mândru reprezentant ai celor deja 30 de ani ai evoluției SUV. Nu copiază, cu excepția blocurilor optice spate, de unde ne face cu ochiul Jeep Renegade și a elementelor laterale verticale, care reinterpretează o rețeta Range Rover. Cu noile jante, disponibile acum și la 17 inch și culoarea Atacama Orange, Duster este modern, agresiv și tineresc. Linia de centură înălțată sporește efectul de soliditate. Dacă ne gândim la faptul că eventualii concurenți ar fi de fapt versiuni de baza, mai “casual” ale altor modele, efectul Duster este pe plus.
Designul interior scade ritmul un pic. Mai practic decât la vechiul Duster și cu un aspect elaborat, nu este la fel de modern ca exteriorul, ci mai degrabă în stilul mașinilor 4×4 tradiționale, mai “dure” deși bine dotate. Plasticul, superior vechii generații, rămâne unul tare, însă nivelul general de finisare a crescut. Mai importantă este însă omogenitatea, lipsind acum scăpările de finisare și dispărând metalul la vedere din vechiul portbagaj.
În sfârșit, indiferent de talie, îți găsești poziția corectă la volan, pentru că avem prima Dacie cu volan reglabil în profunzime! Bordul este clar și aerisit, cu un display clar, sistemul multimedia s-a plasat mai sus, consola centrală s-a orientat către șofer, avem climatizare automată și comenzi bine finisate. Nu poți să nu te minunezi că ești într-o Dacie, dacă îți amintești de “îmbunătățirile” trecutului, văzând butoane care… chiar au funcții: ECO… camera… HDC… ESP! Parchezi ușor, cu senzori și patru camere, de ajutor și în off-road, iar direcția nouă, electrică, se manevrează cu un deget și se întărește la viteze mai mari, păstrând și eficacitatea pe teren accidentat.
Ca să lase loc de bancuri, cei de la Dacia au considerat că nu se justifică iluminarea pentru comenzile de pe volanul multifuncțional, fiindcă pe întuneric pipăitul are alt farmec. De asemenea, dacă nu ajunge căldura la ei, pasagerii de pe bancheta din spate nu au decât să îmbrățișeze scaunele din față și să întindă mâinile către gurile de ventilație de pe bord, că în spate nu sunt guri de ventilație. Am glumit, ajunge căldură în spate, dar numai din față. Nici schiurile nu-i vor deranja, nefiind prevăzut un sistem de tranzit în spătarul banchetei. Dar au loc pentru picioare suficient pentru un SUV compact, exceland pe înălțime și la disponibilitatea de a găzdui confortabil un al cincilea pasager, în mijloc.
Calitatea țesăturii a evoluat în bine, la fel ca gradul de susținere în viraje al scaunelor din față. În ansamblu, capacitatea spațiului de depozitare la bord a crescut cu 5,8 litri,la 28, 6 litri. Suporturi pentru pahare se găsesc pe tunelul central, fiind mai practice acelea din spate, suficient de adânci. A rămas loc de o organizare mai bună a spațiului din fața schimbătorului de viteze, unde se găsește un suport de pahare prea limitat pe înălțime și mult spațiu pe verticală, nefructificat cu soluții inteligente.
Portbagajul de 467 litri, mai mare decât al colegilor SUV de alianța Nissan Qashqai și Mitsubishi ASX, este inferior tovarășului Renault Kadjar – conspiratorii să se abțină – dar nu se numără printre cele mai încăpătoare din segment. În schimb, forma spatelui permite încărcarea mult peste placa de protecție.
Alte elemente importante pentru vechii cunoscători în ale Daciei: farurile se aprind singure, fraților, dacă selectați modul Auto iar ușile se închid ca la mașini străine, cu un zgomot înfundat și solid. Totuși, în epoca LED-ului și a farurilor inteligente, măcar un xenon se va putea obține, în curând, Dacia, s’îl vous plaît? Că doar nu avem pretenții la sisteme avansate de asistență la condus. Ne mulțumim cu un cruise control/limitator tradițional, asistență la pornirea în rampă, plus HDC să ne dăm drumul la vale cu voioșie și încântați de busola și afișarea înclinației pe display-ul cu touchscreen. De parcă ar avea dreptate bancul ăla, că la Dacia nu se fabrică mașini care se conduc singure, de frică să nu fugă din țară.
Nu se conduc singure dar se conduc bine, din ce în ce mai bine. Direcția a castigat precizie, iar ținuta de drum a rămas sigură pe șosea, dar reușește să amortizeze și mai bine denivelările, în ciuda faptului că exemplarul Prestige era dotat cu noile jante de 17 inch.
Gradul de confort dinamic a crescut și datorită limitării zgomotului care pătrunde în interior, mult mai redus, de la trenul de rulare sau de la motor. Spre deosebire de vechiul Duster, acum poți merge cu viteza legală pe autostradă fără să fie nevoie să ridici vocea sau să crești volumul instalației audio. Iar din punctul de vedere al șoferului, diferența de percepție este enormă, în raport cu vechea generație: dinamic și ca senzație la volanul unui SUV, Duster nu este cu nimic inferior concurentelor din segment. Iar poziția înalta, combinată cu designul capotei motorului, cu nervurile vizibile, accentuează efectul unui SUV sănătos, de talie superioară.
Lungime | 4,34 m |
Lățime | 1,80 m |
Garda la sol | 21 cm |
Capacitate portbagaj | 467 litri |
Capacitate rezervor | 50 litri |
Masă proprie | 1320 kg |
Unghi de atac | 30 grade |
Unghi ventral | 21 grade |
Unghi de degajare | 33 grade |
Ținuta de drum sigură pe șosea se datorează în parte și tracțiunii integrale, care variază cuplul între cele două punți în modul Auto. Datorită rapoartelor foarte scurte, necesare în offroad, Duster este mai sprinten decât te-ai aștepta de la un diesel de 1,5 litri, cu 110 cai-putere. Rulând în modul ECO, se câștigă nu doar la consum ci și la fluiditatea deplasării, compensandu-se ușor brutalitatea cauzată de etajarea transmisiei cu șase trepte. În schimb, pe teren accidentat Duster manifestă agilitatea binecunoscută, chiar și fără anvelope “de specialitate” reușind să depășească obstacole dincolo de nivelul standard al celor mai mulți conducători de SUV. Cu pneurile potrivite, poți dărâma în continuare multe mituri.
Cilindree | 1,5 litri |
Putere | 110 CP |
Cuplu maxim | 260 Nm/1750 rpm |
Viteză maximă | 169 km/h |
Demaraj 0-100 km/h | 12,4 s |
Din punct de vedere dinamic, constatăm așadar că Duster păstrează calitățile vechii generații în ceea ce privește mobilitatea off-road, dar adaugă o doză consistentă de confort la rularea pe drumurile asfaltate și în utilizarea urbană de zi cu zi. Deși compact, Duster poate satisface exigențele de spațiu ale unei familii și ține cu economia – cu greu media consumului poate depăși 6,7 litri/100km.
Consum
Urban | 4,8 litri/100 km |
Extra-urban | 4,7 litri/100 km |
Mixt | 4,7 litri/100 km |
Dincolo de importanța sa pentru marca Dacia și de efectele pozitive asupra vânzărilor, care în mod sigur nu vor întârzia să apară, Duster mai marchează undeva. Noul SUV înfige adânc cuțitul în teoria producătorilor care condiționează raportul dintre dinamica off-road și cea on-road de tehnologiile foarte scumpe. Iar cu noul design, argumentele celor care nu își permit o mașină mai scumpă, dar evită marca Dacia „din rațiuni de imagine”, de-abia așteaptă să fie reevaluate.
Preț de listă: 18.450 euro