Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Master în eficienţă
Oricât de pragmatici am fi, când vine vorba de maşini, estetica are un rol important. Iar românii, care nu se bucură de cea mai veselă istorie a industriei auto naţionale, ştiu asta foarte bine şi au exersat îndelung talentul personalizării. Iată de ce, atunci când un specialist al raportului preţ-calitate de talia Hyundai pune frumuseţea pe lista, deja generoasă, a dotărilor standard, putem glumi că mai important decât “full options” este să ştii să oferi “all inclusive”.
Elantra nu este la prima lecţie de acest fel, predată rivalilor săi asiatici sau europeni, adică raport preţ-calitate şi stil, însă actuala generaţie pare cel mai bun exemplu. Bine, în anumite detalii merge pe trasee bătătorite, însă felul în care o face intră la categoria “în pas cu moda”, nicidecum “plagiat”. Chiar dacă frumuseţea ţine de gusturi, cu Elantra este greu să ratezi o impresie bună, iar echilibrul şi armonia la un sedan practic, cu alură de coupe, sunt argumente “tehnice” serioase.
“Practic” este cuvântul cheie pentru interiorul berlinei sud-coreene. Aici, extravaganţa a cedat cuvântul ergonomiei şi rezistenţei. Finisajele sunt discrete, în stil “aluminium”, cu o tapiserie de culoare deschisă (una dintre variantele disponibile) care te va întrebuinţa serios pentru a o păstra “farmacie”. Volanul multifuncţional îmbrăcat în piele are un design plăcut şi, din nou, practic. Partea superioară a planşei de bord este finisată ca la carte, în rest în interior domină materialele rezistente şi impresia unei asamblări impecabile care compensează unele soluţii mai degrabă robuste, că de exemplu butoanele de pe portiera sau cele de pe planşa de bord, dintre volan şi portiera. Scaunele sunt suficient de bine profilate iar tapiseria inspiră rezistenţă, singura vulnerabilitate fiind culoarea deschisă.
Comenzile în general sunt simple şi practice, elegant armonizate în designul consolei centrale. Ecranul touchscreen de pe planşa de bord are dimensiuni suficiente pentru funcţiile pe care le oferă, cu un meniu “la vedere” şi gata de conectare la telefon sau să te asiste video la parcarea cu spatele. Pentru muzică ai cd player, USB, aux şi, din nou comenzi directe, “la vedere”, pentru orice vrei să faci. Şi cadranele de bord sunt eficiente, cu un stil simplu şi elegant, încadrând ecranul clar al computerului de bord. Paharele îşi găsesc locul în suporturile de pe consola centrală, sticlele de 0,5 în fiecare portiera iar telefonul mobil sau alte accesorii în lăcaşul cu prize şi USB, aux, brichetă. Cotiera şi torpedoul sunt suficient de spaţioase, cu finisare un pic “sottovoce”.
Noul Elantra este o maşină confortabilă, în care te simţi bine imediat, atât datorită ergonomiei atente, deloc tributară stilului cât şi datorită altor calităţi importante. Spaţiul este foarte generos, în special cel pentru picioarele pasagerilor din spate, excelent chiar şi pentru persoanele foarte înalte. Însă dacă ai peste 1,85 şi ţii neapărat să te aşezi corect pe bancheta din spate, nu ca pe canapea aşa cum te-ar tenta spaţiul pentru picioare, designul cu alură de coupe te va mângâia uşor pe creştet. Dacă spaţiul în habitaclu nu se teme de nicio comparaţie, portbagajul se mulţumeşte cu 458 litri.
Direcţia lejeră în manevrele de parcare şi blândeţea cu care se opune schimbătorul cutiei de viteze, cu personalitate familistă, aduc alte puncte la capitolul confort. Suspensiile contribuie însă decisiv la capitolul confort, reuşind să ţină ştacheta sus, indiferent de suprafaţa de rulare, doar înălţimea redusă a pneurilor 225/45 17 îţi va perturba liniştea, pe denivelările scurte.
Dimensiuni (cm)
Lungime | 457 |
Lăţime | 180 |
Inălţime | 145 |
Ampatament | 270 |
Motorul diesel se lasă auzit la pornire sau dacă îl scoţi la tablă în primele două trepte de viteză, apoi nu mai pune la încercare insonorizarea berlinei Hyundai. Nivelul de zgomot rămâne redus la rularea fluentă şi la viteză de autostradă. În schimb, chiar dacă nu se mai face auzit cu putere, propulsorul diesel de 1,6 litri îşi face treaba, oricând ai nevoie de cuplul sau. Oferă reprize satisfăcătoare şi manifestă un caracter foarte vioi, trăgând fără efort berlina de aproape 4,6 metri şi, ajutat de etajarea bună a rapoartelor transmisiei, este capabil să atingă cu rapiditate viteze ridicate. Cu acest propulsor, Elantra poate ţine cu uşurinţă ritmurile înalte, însă nu prin “sportivitate” vei obţine cele mai multe satisfacţii, ci datorită consumului redus şi al confortului.
Date tehnice
Cilindree | 1582 cmc |
Putere | 136 CP/4000 rpm |
Cuplu maxim | 265 Nm/1500-3500 rpm |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte |
Viteza maximă | 194 km/h |
Demaraj 0-100 km/h | 10,2 secunde |
Fără atenţia unui test de consum ba dimpotrivă, consumul rămâne întodeauna sub 6,5 litri, în regim combinat, proponderent trafic urban plus extraurban şi autostradă. Setarea către confort a suspensiilor şi manevrabilitatea, de asemenea “familistă”, a schimbătorului preferă o rulare fluentă nu “sportivă”, garantând o ţinută de drum sigură, cu un ruliu decent. Însă, având în vedere disponibilitatea jantelor standard, nişte anvelope sportive 225/45 17 merită luate în calcul, dacă bălanţa ta înclină către performanţe şi nu te satisface echilibrul între confort şi ţinută de drum, sau cu alte cuvinte, dacă vrei să forţezi limitele acestui “all inclusive” Hyundai Elantra.
Consum
Urban | 5,7 |
Extraurban | 3,8 |
Mediu | 4,5 |
Printr-un design atrăgător şi interesant, confort foarte bun, motor vioi şi economic şi o dotare de top (ce părere ai despre volanul încălzit?) la un preţ de 19.466 euro, Elantra ţinteşte referinţa categoriei în ceea ce priveşte raportul preţ-calitate. Unde mai pui că exemplarul testat avea peste 16.000 de kilometri la bord, rulaţi în regim de test-drive presă, dar maşina se simţea şi se auzea ca nouă. Dacă vrei o berlină frumoasă, foarte spaţioasă şi robustă, cu care să parcurgi mulţi kilometri în confort, fără grija consumului, Elantra 1,6 CRDI Exclusive este un candidat serios pentru “cea mai bună afacere” la bugetul de 20.000 euro.