Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Takumi este noua versiune de echipare Mazda 3, care și-a făcut loc între variantele Attraction și Revolution. În plus față de Attraction, în dotarea standard se regăsesc următoarele echipamente: jante din aliaj de 18 inch, camera video spate, Head-Up display color, SmartCard (acces fără cheie), iar prețul de listă crește de la 19.390 euro la 19.890 euro.
Suplimentar față de versiunea Attraction, testată în varianta de caroserie Sedan, Mazda 3 Sport Takumi mai are o caracteristică, omisă de pe lista optionalelor, dar neprețuită: mult sex-appeal. Designul și vopseaua Red Soul ridică întrebarea dacă nu cumva este nedrept ca doar modelele cu stagii în departamentele motorsport să fie considerate hothatch. Mazda 3 Sport atrage precum compactele Alfa Romeo, îmbinând sportivitatea cu eleganța și originalitatea, într-o propunere indecent de atrăgătoare. Pe deasupra și spre deosebire de o grămadă de compacte asiatice care și-au încercat norocul fără succes, Mazda 3 reușește acest lucru fără să se inspire cu vreo linie de la Giulietta. Conceptul Kodo (Sufletul mișcării) este reprezentat de Mazda 3 Sport în forma sa esențială și prefigurează un temperament unic în categoria sa.
foto Mihai Chiru
Interiorul nu diferă prea mult de cel al caroseriei Sedan, testate în versiunea Attraction. Liniile sale sunt mult mai pragmatice decât la exterior, privilegiind ergonomia și menținerea unui nivel de finisare peste media categoriei. Spre deosebire de multe modele din segmentul C, Mazda 3 nu dezamăgește la capitolul finisare nici în zonele mai puțîn expuse ale habitaclului.
Pentru puțin contrast sau dacă nu vă plac interioarele complet negre, singura soluție este să urcați în gamă până la disponibilitatea scaunelor îmbrăcate în piele.
Planșa de bord păstrează o notă serioasă. Cadranul central diferă față de Sedan, prin funcționarea ca un turometru imens, care afișează și viteza pe un ecran integrat, foarte mic, ce necesită obișnuință, poate singura ezitare în ergonomia interiorului. Dar ce să vezi, Mazda 3 Sport Takumi compensează cu sistemul Head-Up display și poziția la volan ușor de găsit și de apreciat, indiferent de statura și de stilul de condus.
Deși designul cu partea din spate foarte înclinată ar sugera contrariul, pe bancheta din spate au suficient loc pe înălțime și pasagerii de 1,86 metri, fără să atingă plafonul, iar spațiul pentru genunchi este suficient. Mai puțin confortabil se va acomoda pasagerul din mijloc, din cauza șezutului și spătarului, dure și proeminente în acea zonă.
Lungime | 4,47 m |
Lățime | 1,79 m |
Înălțime | 1,46 m |
Ampatament | 2,70 m |
Portbagaj | 364 litri |
Mazda 3 își satisface pasagerii prin calitatea ergonomiei și detaliile simple, dar bine studiate, precum tunelul central cu capac glisant și suporturi pentru pahare, frumos integrat în designul interiorului. Nu lipsesc prizele USB, SD, Aux, 12V. Sistemul infotainment urmează aceeași reguli: simplitate și ușurință în utilizare, fără înflorituri. Același lucru se poate spune și despre afișajul computerului de bord și comenzile de pe volanul multifuncțional, cu încălzire. Vizibilitatea spate plătește polița designului spectaculos, manevrele de parcare contând pe ajutorul camerei video de marșarier.
Cilindree | 1998 cmc |
Putere | 120 CP |
Cuplu maxim | 210 Nm/4.000 rpm |
Accelerație 0-100 km/h | 8,9 s |
Viteză maximă | 195 km/h |
Motorul păstrează caracteristicile versiunii Sedan Attraction testate anterior. Oferă o alternativă „aspirată” sănătoasă la micile unități supraalimentate ale concurenței, fiind capabil să ofere cuplul cu generozitatea cilindreei de 2,0 litri, un comportament liniar și consum de carburant surprinzător de avantajos, deși nu am atins nici de această dată performanțele din fișa tehnică. Cu siguranță, raportul perfomante/ consum este mai echilibrat decât la motorizările turbo 1,2 sau 1,4 cu 120 cai-putere, având de partea sa și avantaje pe termen lung. Propulsorul Mazda de 2,0 litri se laudă cu cel mai bun raport de compresie în rândul motoarelor pe benzină: 14.0:1.
Insonorizarea ireproșabilă a habitaclului lasă sunetul motorului să pătrundă în habitaclu doar la turații mari.
Consum
Combinat | 5,1 litri/100 km |
Extraurban | 4,3 litri/100km |
Urban | 6,5 litri/100 km |
Așa cum am remarcat și în testul cu versiunea Sedan, ținuta de drum și confortul dinamic sunt un punct forte al modelului japonez. Chiar dacă performanțele motorului nu o plasează în zona hothatch, Mazda 3 oferă o dinamică unică, pe măsură farmecului exterior, cu trei caracteristici ultradimensionate, într-un pachet fără rival: ținuta de drum, confortul și ușurință în condus.
Tehnologia Skyactiv Vehicle Dynamics, cu G-Vectoring Control contribuie la o ținută de drum impresionantă pentru o compactă, cum spuneam și mai devreme, neetichetată ca hothatch. Mazda 3 este entuziasmantă pentru cei care iubesc virajele, oferind ruliu minim, subvirare redusă și precizie elevată a direcției. Și mai impresionant este însă modul în care reușește să facă acest lucru, cu un nivel de confort al suspensiilor de invidiat pentru multe berline confortabile de clasă superioară. Pe românește, denivelările și drumurile proaste sunt amortizate excepțional și silențios. În același timp, doamnele vor aprecia ușurință și fluiditatea cu care se schimbă treptele de viteză, fără efort, iar “sportivii” se vor bucura de precizia manevrabilitatii comenzii.
Mazda 3 Sport nu oferă o motorizare de înalta performanță, cel mai puternic propulsor fiind cel de 2,0 litri cu 165 cai-putere. Însă varianta cu cinci uși își merită atât denumirea Sport cât și statutul “hot”. Mult succes în căutarea unei compacte mai sexy decât o Mazda 3 Red Soul: frumoasă dar fără vulgaritati, rafinată pe dinăuntru, agilă și confortabilă, fiabilă și economică!