Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Sorin Arecco
O experienţă cu Mini Cooper S ALL4 Clubman este în stare să împartă oamenii în două categorii. Cei cărora le place maşina şi… ceilalţi. Însă, dacă te pasionează automobilele în general şi te atinge Mini, chiar dacă eşti stană de piatră, tot te mişcă eforturile pe care le face, pentru a te cuceri. Când ai spus asta, înseamnă că Mini Clubman operează deja la tabloul tău de comandă şi nu mai poţi emite o părere obiectivă. Hm, anormal.
Problema este că « normal » nu există la maşina asta, nici pe dinăuntru, nici pe dinafară, nici pe dedesubt. Ea este toată concepută să te încânte. Te răsfaţă, te face să te simţi bine, cu fiecare detaliu.
Obiectiv, pentru cine vede în maşină doar o necesitate, lucrurile ar sta cam aşa: Mini Cooper S ALL4 Clubman este o compactă de lux, cu un design original, materiale de calitate, suficient de spaţioasă, sportivă, având un motor turbo de 2 litri, cutie automată cu 8 trepte şi tracţiune integrală. Cu un preţ pe măsură. De fapt, trebuie să te urci în ea, ca să înţelegi. Un text şi nişte imagini nu pot descrie cum te simţi în această maşină, pentru că este un pachet exploziv de senzaţii. Iată, în rândurile următoare, experienţa MotorDeal, cât se poate de subiectivă.
Designul retro. Eşti ca un prinţ într-un costum de gala, croit pe măsură. Sau ca un muschetar, dacă vrei, cu două curele negre pe piept. Toate cusăturile sunt de prêt, fiecare detaliu are strălucirea bunului gust, ieşit din mâinile unui artizan. Fetele şi femeile întorc capul. Şi bărbaţii întorc capul şi culmea, se uită la tine aşa cum se uită femeile la o altă femeie superbă. Mai bine iei viteză. Eşti un rockstar în costum de scenă, apărut în curtea liceului.
Planşa de bord pare ieşită din mâna unui mare sculptor italian, al cărui hobby este pictura. Faţă de alte maşini, te uiţi la ea cu plăcerea cu care te-ai uita la o măsuţă simplă de cafea, interpretată de un superdesigner : un obiect familiar, pe care l-ai văzut de o mie de ori, însă niciodată nu arăta aşa.
Unicat, fără opulenţă, chiar o opera de artă modernă, şi preţios : calitatea materialelor din Clubman nu te lasă să spui « plastic » . Te mai gândeşti. În orice caz, ai vrea să fii în pielea designerilor care au avut libertatea de a crea aşa ceva, pentru că simţi exact ce au vrut să îţi transmită : bucurie.
Priveşti turometrul, indicatorul de carburant şi vitezometrul şi îţi flutură pletele, ca pe un motor care duduie pe Route 66. Porneşti motorul turbo de 2,0 litri de la comanda roşie de jetfighter şi nu mai ai plete, eşti tuns scurt, că în Top Gun. Logo-ul mare de pe volanul sportiv îţi dă aripi şi de-abia aştepţi să iei înălţime. O să iei, că în modul Sport te bucuri de un partener de joacă, deschis la toate nebuniile. Motorul sună intrigant, cei aproape 200 de cai au părinţi campioni şi numai sprinturi în cap. Nu îţi vine să crezi ce mult te-ai jucat cu padelele de pe volan ale transmisiei automate cu opt trepte, spre deosebire de alte maşini, la care nu aveau acelaşi farmec!
Fără să sufere de lipsa de maniere a unui hot hatch conceput pentru senzaţii tari, Cooper S ALL4 Clubman este rapid, stabil şi ajungi să domini virajele şi să fii una cu maşina, contând pe siguranţa şi precizia pe care le ai de la coechipierul tău de bob. Da, tracţiunea integrală ţine pasul indiferent de condiţiile de aderenţa. La un moment dat, printre viraje, ţi se poate urca la cap să îţi doreşti un ampatament mai scurt. Însă asta te-ar fi privat de o altă senzaţie, atunci când te-ai aşezat pe banchetă, în spatele unui şofer înalt şi te-ai simţit că în avion când nimereşti pe locurile de la « Exit » . Ce de spaţiu pentru un loc atât de mic! Şi la picioare şi pentru cap, never say Mini!
Răsfăţul continuă. Clubman, cum îi spun prietenii, este şi confortabil, pentru o compactă. Pardon, pentru o compactă de lux. Încearcă modul Eco şi relaxează-te un pic pe scaunele sportive dar comode, în interiorul spaţios şi rulează silenţios, să descoperi ce bine amortizează suspensiile, tot în linişte, în ciuda talonului scund al pneurilor 225/40R18. Nu au decât să se precipite şi să claxoneze agitaţii chinuiţi de traficul din jurul tău. Tu te-ai instalat confortabil în mică ta limuzina.
Admiri boxele de pe montanţii faţă, zâmbeşti la sunetele haioase de avertizare şi la luminile ambientale : limbajul prin care Clubman îţi transmite cum se simte el când îl turezi în modul Sport sau cât mai poate Harman/Kardon, sistemul audio. Oriunde te-ai uita, găseşti ceva frumos, fie ea oglinda retrovizoare externă, capota motorului sau vreun buton cromat. Arunci un ochi în oglinda interioară şi, când vezi luneta despărţită în două, te simţi că un James Bond în jucăria lui clasică. Ar fi fost bun şi un periscop pentru parcarea cu spatele, dar te descurci cu senzorii.
Mini Cooper S ALL4 Clubman este acel film cu o distribuţie de superstaruri în care fiecare actor face un rol senzaţional: designul, ergonomia, confortul, calitatea, tehnologia, performanţele şi atmosfera care le uneşte. Prea bun ca să fie adevărat. Aşa coborî din Mini, parcă ieşi de la un film care nu ai fi vrut să se termine.
Să te simţi în fiecare zi aşa, costă de la 30.480 euro. Avem un singur sfat: încearcă maşina asta! La ce îţi trebuie ? Tot la ce îţi trebuie şi o vacanţă exotică, dacă eşti pasionat de călătorii.
Motor : | benzină, patru cilindri, 1998 cmc, TwinPower Turbo |
Putere | 192 CP/5000 rpm |
Cuplu maxim | 280 Nm/1250 3pm (300 rpm cu funcţia Overboost) |
Demaraj 0-100 km/h | 6,9 secunde |
Viteză maximă | 225 km/h |
Consum mediu | 6,3 litri/100 km |
Lungime | 4,25 m |
Lăţime | 1,80 m |
Înălţime | 1,44 m |
Comparativ cu Mini Hatch cu cinci uşi, Mini Clubman este mai lung cu 27 cm, mai lat cu 9 cm şi are un ampatament de 2,67 metri, crescut cu 10 cm. Portbagajul variază între 360 şi 1.250 litri, prin rabatarea banchetei.
MID, SPORT şi GREEN sunt cele trei moduri Mini Driving, prin care şoferul poate selecta funcţionarea acceleraţiei, direcţiei, transmisiei automate şi amortizoarelor.