Lewis de Monaco
26 mai 2019Hamilton a adus echipei Mercedes a șasea victorie consecutivă din 2019
Poate că nu te va impresiona orchestrația, îngrămădită în boxe în sprijinul motorului turbo de 1,8 litri, un solist cu vocea prea rafinată pentru a interpreta 279 de cai. Însă toba, când întră toba, bum-bum-bum-bum, nu ai cum să nu te aprinzi, ești la un live de zile mari. Tu faci ritmul, dintr-o pedală, cu sprint de la 0 la 100 pe ora în 5,8 secunde. Fără ruperi de aderența, cu launch control sau nu, punctele A și B sau X și Y ale pistei se unesc cu o precizie de care doar un constructor cu experiența trimfului în curse putea fi capabil.
Nu e un vis, nici un Ferrari. Ești într-un Megane RS, hot-hatch-ul Renault ajuns la a treia generație, de când zeul jucăriilor pentru copiii mari i-a inspirat pe cei de la Renault Sport să însuflețească și să înflăcăreze gama nevinovatelor compacte.
Știm bine că performanțele și agilitatea nu i-au lipsit niciodată celui mai sportiv Megane, iar capacitatea de a performa la limită, precis și cumunicativ, au păstrat generația precedentă ca referință pentru competitori, până la finalul carierei. Însă iată că, în era multitasking-ului și a automobilelor cu valențe multiple, până și cele mai pasionale expresii ale industriei au învățat limbajul practicului. A treia generație Megane RS oferă o rețetă nouă, nu se limitează doar la a deveni și mai picantă.
Cilindree | 1798 cmc |
Putere | 279 CP |
Cuplu maxim | 390 Nm/2400-4800 rpm |
Viteză maximă | 250 km/h |
Demaraj 0-100 km/h | 5,8 s |
Bestia trăiește, nu trebuie să va faceți griji. Motorul de 1,8 litri trage caroseria, nu tocmai ușoară, departe de dorul de vechiul 2,0 turbo. Reprizele sunt fulgerătoare și senzațiile asigurate, dinamic și sonor, iar talpa grea trebuie atent sincronizată cu schimbările de direcție. Când se încinge atmosfera, este nevoie de brațe ferme. Exact pentru bestia asta, capabilă de senzații tari, care pune roata exact acolo unde vrei și se se înscrie ca pe șine în viraje, cumperi așa ceva.
Însă de data asta, meniul este mai variat. Pentru prima oară este disponibilă transmisia automată cu șase rapoarte EDC. Tradiționaliștii vor strâmba din nas, însă zâmbetul le va reveni garantat când vor încerca modul manual, cu padelele de pe volan. Treptele se schimbă foarte rapid și ușor, turatiile sincronizandu-se în modurile de funcționare Sport și Race, tot acolo unde evacuarea prestează și cel mai spectaculos. Noua transmisie nu strică petrecerea ci dimpotrivă, o aduce în pas cu vremurile. Iar pentru cine nu vrea să renunțe la vechile obiceiuri, gama oferă transmisia manuală. Însă aceasta nu va fi capabilă să ofere la fel de eficient liniștea dintre furtuni, când poți rula în modul automat, lăsând Inteligența Sa EDC să schimbe treptele. În traficul bară la bară, confortul automatei rămâne de neînlocuit și dacă se selectează și modul Confort, atât bugetul de carburant cât și motorul se vor relaxa subit.
Masă proprie | 1460 kg |
Lungime | 4,36 m |
Lățime | 1,87 m |
Înălțime | 1,43 |
Sistemul 4Control cu roți spate directoare este o premieră în segment. Necesită obișnuința de a recalibra necesarul de virare, pentru a evita supravirari nedorite, însă crește agilitatea în viraje. Pe deasupra, supravirarea devine o joacă de copii pentru oricine, fiind ușor de provocat și de gestionat, amplificând plăcerea de a conduce.
4Control face echipă excelent cu suspensiile, provenite din experiența competițională Renault, bazate pe o nouă tehnologie, menită a limita oscilațiile și a crește aderența. Rezultatul este impresionant, atât din perspectiva ținutei de drum cât și datorită capacitățîi de absorbire a denivelarilor, diferența față de versiunile mai “civile” nefiind una deranjantă nici pentru cei mai aprigi susținători ai confortului la rulare. Desigur, ploaia și zăpada nu se vor împrieteni niciodată prea tare cu o astfel de mașină, însă putem afirma că noul Megane RS oferă cel mai avansat pachet, dacă luăm în calcul atât performanțele dinamice cât și adaptabilitatea la uzul cotidian, pe tot parcursul anului. Consumul în condiții reale nu ar trebui să strice calculele, în vederea achiziției unei astfel de mașini, având în vedere că, bifand toate tipurile de rulare pe drumuri publice am obținut o medie de 12,6 litri/100 km.
Consum | litri/100km |
Urban | 8,9 |
Extraurban | 6,5 |
Combinat | 7,4 |
Designul îndeplinește funcțiile aerodinamice suplimentare fără vulgaritate, doar avem de-a face cu un constructor experimentat în motorsport. Într-adevăr, atât forma cât și culoarea atrag atenția în trafic și, inevitabil, frustrările celor care nu au aflat că anumite modele premium trebuie să coste de trei ori mai mult pentru a susține performanțele RS. Interiorul, intens personalizat Renault Sport iese de asemenea din strandardele Megane, în special în cazul în care se optează pentru tapiseria Alcantara. Totuși, ornamentele panourilor ușilor, care imită vizual fibra de carbon, trădează eforturile Renault de a oferi acest cocktail de senzații începând de la 30.600 euro, cu TVA sau 32.100 cu transmisia EDC.
Megane RS EDC nu este cel mai puternic pe hârtie și nici cel mai domesticit din segment. Însă versatilitatea sa îi permite performanțe dinamice de vârf și transformarea, la nevoie, într-unul dintre cele mai confortabile. Balanța se poate înclina către sportivitate alegând versiunea CUP sau așteptând lansarea variantei Trophy. O astfel de mașină nu prea se alege rațional, însă dacă forțăm un raport între prețul de achiziție și pachetul descris anterior, putem spune că zeul jucăriilor a fost cel mai generos cu noul Megane RS.